Forfattermøte: Annette Münch

Publisert 25. september 2013 19:16, sist redigert 25. september 2013 19:47

[Bildet er hentet fra Annette Münchs blogg]

Forfatter Mari Moen Holsve har intervjuet tre forfattere for å få tips og råd til deg som skal skrive oppgave på skolen, og ønsker å kontakte forfatteren for å få svar på det du lurer på. Tredje forfatter ut er Annette Münch. Les også innleggene med Simon Stranger og Terje Torkildsen

- Først og fremst, hva er den beste måten å kontakte en forfatter på? E-post, telefon, Facebook …?

De fleste tar kontakt med meg via kontaktskjemaet på nettsiden min, og da kommer meldingen som en e-post til meg. Det går også fint å skrive melding på Facebook - men personlig foretrekker jeg faktisk telefon! Det er få som ringer, og jeg skjønner at det er en mye høyere terskel for å gjøre det. Kanskje synes man det er skummelt, eller er redd for å forstyrre. Men det sparer meg for mye tid. I løpet av en vanlig arbeidsdag er det begrenset hvor mye tid jeg har mulighet til å sitte ned og skrive lange svar og forklaringer på i mail, mens jeg på telefon kan fortelle mye på kortere tid. I perioder kommer det flere henvendelser hver dag (på begynnelsen av året!), og siden jeg jobber mye er det dessverre begrenset hvor lang tid jeg kan bruke på hver enkelt henvendelse. Da er det absolutt mye bedre å snakke sammen på telefon.

- Er det noe spesielt oppgaveskriveren burde ta hensyn til når han/hun tar kontakt? Hvordan vedkommende burde presentere seg, forklare situasjonen – den slags?

De fleste forfattere er vant til å få e-poster fra elever, så noen lang forklaring er ikke nødvendig. Men en høflig forklaring på hvem man er, hvilken skole man går på og hvilken oppgave man jobber med, synes jeg hører med. Vær ærlig og konkret. Som alle andre mennesker synes jeg naturligvis det er motiverende å få positive tilbakemeldinger, men de bør være ekte. Ikke skriv at du elsker boken, for deretter å stille spørsmål som åpenbart røper at du ikke har åpnet den ...

(Tilbakemeldinger som dette gjør jo feks at man får lyst til å sette alt annet på vent og bare hjelpe til med skoleprosjektet: "Takket være et norsk-prosjekt, leste jeg den inspirerende boken din “Jenteloven”. Du er en utrolig god forfatter! Mitt store forbilde når det gjelder fremtiden min. Jeg har tenkt å bli forfatter!  Jeg visste ikke engang at det var du som var redaktør i et av favorittbladene mine! Så nå sitter jeg her og fullfører en bokmelding-presentasjon om deg og bøkene dine. Du får en 6′er fra meg! Håper virkelig du kommer med flere bøker snart!" Smelt ...)

- Hva slags spørsmål er det hensiktsmessig å stille forfatteren?

Jeg setter stor pris på alle som velger å lese bøkene mine, og det er en ære å bli valgt som tema/forfatter for hver enkelt skoleoppgave. For å gjøre det enklere for elevene, har jeg laget en nettside med masse informasjon. Mange forfattere har gjort det samme. Det er en stor fordel å faktisk ha lest gjennom dette før man tar kontakt. Selv om jeg setter pris på alle lesere og henvendelser, er det greit å ikke måtte svare på de samme, grunnleggende spørsmålene igjen og igjen. (Som feks "Hvorfor begynte du å skrive? Hva inspirerer deg?") Den informasjonen ligger allerede tilgjengelig på nettsiden. Så svaret blir: Spørsmål som ikke allerede blir besvart på nettsiden.

I tillegg: Vær konkret! Spørsmål som "Kan du fortelle om oppveksten din?" blir en smule ... omfattende å ta fatt på.

Selv synes jeg det er kult når elevene har tenkt ut egne spørsmål som er annerledes enn det alle andre spør om. Kanskje lurer de selv på noe i forbindelse med handlingen eller karakterene. Eller de spør om deres egen tolkning/oppfatning er riktig. Da er de personlig engasjerte, og jobber ikke bare med en "påtvunget" skoleoppgave.

- Hva slags spørsmål burde den unge oppgaveskriver eventuelt styre unna?

Iblant får jeg e-poster hvor eleven har kopiert og limt inn selve oppgaveteksten. Da pleier jeg å svare at læreren nok ikke er ute etter min tolkning/min løsning på oppgaven. Med andre ord: Jeg bidrar gjerne med informasjonen du mangler, men jeg kan ikke skrive oppgaven din.

Kommentarer som: "Kan du gi meg et sammendrag av Kaoskrigeren? Jeg må levere i morgen tidlig, så fint om du svarer raskt!" eller heller ikke et pluss.

- Hvor lang/kort burde en henvendelse til forfatter i forbindelse med oppgaveskriving helst være?

Det har jeg faktisk ikke tenkt over, og tror ikke det spiller noen rolle. Det viktigste er innholdet i henvendelsen, ikke hvor lang den er. Si det du har på hjertet, og bruke så mange eller få ord du trenger. Det er ingen grunn til å skrive langt bare for å skrive langt.

- Hva er den største “fy-fy”en en oppgaveskriver kan begå når han/hun kontakter en forfatter?

"Halla! Hva handler boka om? Kan du gi meg eksempler på metaforer og beskrive hovedpersonen?"

- Til sist: Har du noen gode råd eller tips til de unge oppgaveskrivere?

Tro på din egen tolkning av teksten/boken!

Unngå skippertak, det blir bare stress. Jobb jevnt og bli heller ferdig en uke før levering ...

Annette Münch (1981-) er oppvokst i Bærum, men bor i Oslo. I 2006 debuterte hun som forfatter med ungdomsromanen Kaoskrigeren, som fikk Kultur- og kirkedepartementets debutantpris. Ga ut Jenteloven i 2009.





Nina Aalstad

Nina er leder for Ubok, og har jobbet med det siden hun fikk ideen i 2010. Hun har vært spesielt glad i ungdomslitteratur helt siden hun selv gikk på ungdomsskolen, og er veldig fornøyd med å få jobbe med ungdomsbøker! Nina leser nesten hele tiden, men er også veldig glad i å være ute i naturen. Hun reiser ellers mye rundt på skolebesøk og snakker for elever og lærere om Ubok og om bøker, og liker seg aller best når hun kan hjelpe noen å finne den neste, beste leseopplevelsen!